5f44b755
U gebruikt een verouderde browser. Wij raden u aan een upgrade van uw browser uit te voeren naar de meest recente versie.

Suriname Reis 1980 met Karel van kuilenburg

Woensdag 26 maart.1980

Opgestaan 4.30 samen met Ria en Richard 5.45 u Karel van Kuilenburg opgehaald met vrouw en dochter. Naar Schiphol gereden 7.00 u aankomst Afscheid van vrouwen en kinderen, daarna door de douane het vertrek naar Paramaribo stond aangegeven onder vlucht nr.KI 761 en Pier D51.

Het vliegtuig de Marco polo een DG 6 super vertrok om 3.00 u een halfuur later dan was gepland .Het vliegtuig is 57 m lang, 13 m hoog en heeft een spanwijdte van 42 m, het gewicht i s 161 ton de snelheid i s 1000 km/u aantal passagiers 213. We kregen om 10.00 u ontbijt dit bestond uit een kadetje, krentenbol, worstenbroodje en koffie. De middagmaaltijd een hors dovere kip met groente, kaas met een crackers, dessert en koffie. Tussenlanding gemaakt om 13.10 u op het vliegveld Santa Maria op het eiland Las Palmas op de Azoren. Tijdens de tussenlanding wat rondgekeken op het eiland het is er vrij kaal en het waait er erg, temp. 16 gr. c. Opgestegen 14.20u. Er zitten veel Surinamers in het toestel, ik ga een praatje, met ze maken we praten wat over de natuur, de mensen, de politiek.de mensen zijn erg aardig en vinden het leuk dat we naar hun land gaan. Het is een hele zit en ik drink alleen limonade. De aankomst in Paramaribo is 20.45 u Nederlandse tijd,16.10u Surinaamse tijd, temp. 32 gr. zonnig en licht bewolkt,(vanaf nu schrijf ik Surinaamse tijd) we lopen naar de aankomsthal waar we in een lange rij door de douane gaan. De koffers moeten open en dan vinden de militairen onze pukkel, koppel, patronentas en veldfles ze vragen wat we er mee moeten doen we leggen het uit en mogen dan doorgaan. Er mogen i.v.b.m. met de coup geen militaire spullen het in .We nemen een taxi naar Paramaribo, de kofferruimte v.d. auto i s te klein en de koffers worden dan maar vastgebonden, we spreken de prijs af voor de rit f 50. Na wat zoeken vinden we de David Simonstraat de taxichauffeur wil nog f 5,- meer omdat het buiten de stad was, maar afspraak is afspraak. We worden door Mevr. Moonen welkom geheten en ze laat ons de kamers zien het is een woonslaapkamer een badkamer keuken en een zitkamer. We hebben een klamboe over het bed dat is wel nodig want de muggen vinden ons nogal lekker we worden bijna opgegeten We hebben honger gekregen en gaan naar een chineesrestaurant, het eten dat is duidelijk anders dan bij ons, het restaurant lijkt wel een schuur maar het eten smaakt ons toch best. We gaan na het eten terug naar Mevr. Moonen, ze heet Virgien en is erg aardig. Ik ben niet zo erg moe maar we gaan toch maar naar bed (21.30u) na deze lange toch wel vermoeiende dag en morgen weer vroeg op.

Donderdag 27 maart.

Opgestaan 6.00 u. We hebben goed geslapen en werden van zelf wakker. We aten 2 kaakjes en kregen van Virgien koffie en zitten nog een poosje op de waranda. We konden met Virgien meerijden naar de stad en gingen naar de bank, Stinasu ( stichting natuurbehoud Suriname) en Mevr. Robbeles om wat reizen te boeken. In de stad is het rustig, wel druk en links verkeer. De huizen zijn allemaal van hout sommige mooi maar de meeste zijn in onze ogen krotten. Dan zitten we bij fam. Moonen i n een bungalowpark. Om 12.00u gaan we met de bus naar huis maken een praatje met een huisvrouw in de bus. De mensen zijn erg vriendelijk. Thuisgekomen gaan we naar de Cultuurtuin dat is een halfuur lopen. Er staan veel grote bomen met veel epifyten, bromelia’s en struiken met de Hibiscus van. Verschillende kleuren ook veel palmen, dadel en vijgenbomen. Er lopen veel hagedissen mooie exemplaren groen met wit de man althans de vrouwen zijn gestreept bruin/groen ze zijn wel 25 cm lang. Ook komen we een leger parasol mieren tegen die kleine stukjes blad dragen, we vinden een slak van 8 cm groot. We zien koereiger dat is de kleine witte reiger. Naast de Cultuurtuin is de dierentuin, deze is slecht onderhouden. Er zitten Capibara, s (waterzwijn) Tapir, slangen, Jaguars. We zagen een mooie blauwe vlinder van wel 20 ca met een oog op de buiten kant van de vleugel. We dronken wat cola en zijn toen lopend naar huis gegaan want het werd heel donker en even later regende het pijpenstelen, thuisgekomen waren we doornat het was toen 17.00 u.

Na de regen zijn wenog wat boodschappen gaan doen en gegeten. s Avonds hebben we op de waranda zitten praten met Virgien. Joep haar man was er niet die was voor 4 weken in Nederland Ze hebben slangen op de waranda staan en in huis in een bak, groene boom boa, s van 2 m lang en een slanke boa. Wij wonen op de begane grond in de slaapkamer vinden we ’s nachts gekko’s en veel muggen. Ik heb weinig last van de muggen maar Carel is blijkbaar erg lekker en steken hem aan alle kanten. We gaan om 24.00 u naar bed.

Vrijdag 28 maart.

Opgestaan 5.30o u Kadetjes gegeten. We gaan nu een 4 daagse tocht maken met Mevr. Robbeles naar de Raleighvallen we hebben gisteravond de spullen al klaar  gezet dus kunnen we zo vertrekken.  Het is nog een half uur lopen naar de plaats van vertrek en onderweg gaat het regenen we doen de regenjassen aan en een half doorgesneden plastic zak over ons hoofd, het is geen gezicht . We komen daar om 7.00 u aan en we zijn de eerste. Na een poosje komen er meer mensen, we worden aan elkaar voorgesteld en krijgen een lunch pakket. We zijn met 12 personen allemaal jonge mensen We vertrekken om 7.30 u. Als we Paramaribo uit zijn komen we een controle post van militeren tegen. Ze zeggen ten Mevr. Robbeles dat we allemaal de foto spullen in moeten leveren. Mevr. Robbeles gaat vreselijk te keer tegen de soldaten, die zijn zeer geschrokken en we hoeven niets meer in te leveren. Dat was even spannend. We rijden naar Witagron en kunnen onder een afdakje in de zon eten en eventueel van de w.c. gebruik maken deze i s erg vies. Het is 12.00u. We hebben  het grootste gedeelte over de bauxiet weg gereden 10 m breed met veel kuilen, het heeft geregend dus er is geen stof anders ben je helemaal rood, We krijgen te horen dat de Raleighvallen niet door kan gaan want we zouden van Witagron met de motor korjaal vertrekken daar naar toe. Er wordt veel heen en weer gepraat over de radio maar het geld is niet binnen en er is geen koeliman voor de korjaal. Er wordt dus besloten door te rijden naar de Blanche Marie vallen, dat is nog 4 uur rijden en 2 uur varen.

We rijden dwars door het oerwoud aan beide zijden een 40 meter hoge muur van bomen en planten het is een geweldige belevenis en ervaring. De weg is erg slecht veel kuilen, de snelheid van het busje is 60 km/u op sommige plaatsen is de weg voor de helft ingestort erg glad en modderig. De bus is vol gepakt met containers met eten en bakken ijs een soort thermoskan waar 5 liter limonade in kan, deze wordt volgestopt met ijs en dan de limonade er in. Het drinken is dan lekker koel heerlijk. Buiten is het 25 gr. We nemen eten en drinken mee voor 4 dagen. Na 7 uur rijden om 14.30 u kwamen we bij de Falawatra rivier met een brug er over. We stoppen hier om de benen te strekken er is hier een bosnegerdorp en een man is zich aan het wassen in de rivier. Het probleem, was nu nog dat we een koeliman en een motorman moesten vinden voor de korjaal om naar de vallen te varen.

We stopten bij de waterloopkundige afdeling die bezet wordt door bosnegers. Mevr. Robbeles kent de mensen daar, want ze doet dit werk al 27 jaar. We gingen het dorp in, de mannen van de nederzetting gingen ook mee, en de 40 pk motor. Ook een geweer voor het geval ze iets

konden schieten, ze leven namelijk van de natuur. Na een tijdje kwamen we de motorman toevallig tegen van de korjaal dus konden we varen. Die bosnegers dat zijn sterke mannen moest je die spieren zien  een bonk kracht. Om 15.30 u waren we bij de brug over de nieuw Nickerie rivier de

spullen moesten naar de rivier gedragen worden ± 15 m lager, het begon te regenen. Na een poosje was alles ingeladen, een grote boot. Voor de mensen 2 boten die naast elkaar vastzitten voor de bagage. Het begon steeds harder te regenen. De tocht voer over stroomversnellingen en tussen grote rotsblokken door. De rivier stand was niet te laag dus hoefden we niet te duwen. De boot licht 20 cm boven water hij schommelt en gaat soms erg schuin, we gaan stroomopwaarts. We zien papegaaien (ara,s) dit noemt men raven. Om 13.00 u. zijn we bij ons kamp dit is een lange keet van hout met

allemaal kamers deze staat ± 40 m boven de rivier deze houd hier op bevaarbaar ze zijn er zijn te veel rotsen. Het is machtig zo in een korjaal te varen, allemaal overhangende takken en bomen en dat 400 km van Paramaribo diep in het oerwoud het is niet te beschrijven. Na de kamers te hebben gezien en de spullen hebben opgeslagen gaan we zwemmen in de rivier het is maar 1 meter diep. Het is geweldig zo in het water te liggen, diep in het woud in de natuur in het koele water er zijn geen woorden voor. Het wordt om 18.30 u. donker. We eten rijst met kousen band en een Surinaams pasteitje het smaakte ons best en door Mevr. Robbeles zelf gemaakt. We praten nog wat na

en gaan om 24.00 u naar bed. Ik ben de toilettas vergeten maar Karel niet, dus kan ik malaria tabletten van Carel gebruiken.

Zaterdag 29 maart.

Opgestaan 7.00 u. Ik voel me vandaag niet erg fit. We worden elke dag van zelf wakker zo rond 6 uur dat zal wel aan de tijd verschuiving liggen t.o.v. Nederland. Eerst ontbijten dan naar de Blanche Marievallen deze zijn sinds aug. 1979 pas te bereiken. Bij ons kamp staan ook bosnegerhutten waar de bosnegers wonen die me ons meegaan. Het zijn leuke mensen en kennen elk geluid wat ze horen

Het regent, dan is het weer droog, dan weer zon dat zo de hele dag door en een temp. van 30/ 28 g r.

Als we nog maar net in het woud zijn ziet Karel de eerste kikkers en een zwarte anolis. We hebben haken en lijn meegenomen we gaan daar vissen. De bosnegers dragen ijs en de limonade, na 20 min. lopen komen we bij de val . Hij is erg mooi en groot ongeveer 30 m hoog en allemaal stenen aan de oever waar we op gaan zitten om te vissen. Het water is lekker je kunt er wat in poedelen maar niet zwemmen er staat te veel stroming en is te ondiep. Karel en ik gaan planten zoeken we vinden 5 soorten orchideeën 2 soorten Tillandsia’s en bromelia’s. Kikkers zien we ook ik vind zelfs een kikker met blauwe poten, zwart lijf en daarop gele strepen dit is een Dendrobates en een Atalopes zwart met gele bandjes. Ook padjes, zwart/bruin met rood op de poot. Tijdens het vissen werden kleine vissen gevangen zilver van kleur en een arowana 50 cm een baarsachtigen. Ook troffen we kleine plasje

water 30x30 en 10 cm diep waar eieren van kikkers in zaten in een grote plas in de rotsen zaten kikker  larven . Muggen waren er ook. Om 17.00 u. gingen we weer naar het kamp. maar eerst liepen we naar

de massage-machine dat is een kleine waterval waar je heerlijk in kan liggen we wasten ons dan gelijk in de rivier. Je Kon ook onder de douche dat is een hok waar regentonnen opstaan die pompen ze vol met rivierwater. Om 17.30 u. i s een bosneger zich in de rivier aan het wassen, dan roept hij plotseling:

"een houwer, " een houwer, " een houwer!! Wij stormden naar de rivier en zagen een lepelmeerval zwemmen van ± 70 cm ze noemen dat een spikikatie (spijkerkat) de vis zwom heen en weer, toen kwamen ze met de houwer. De "bosneger sloeg er een keer mee op de kop van de vis en even later kwam. hij "boven drijven. De bosneger vroeg of we de vis wilden eten want dan zou hij er nog meer vangen, er zwommen er genoeg. We wilden wel proeven dus sloeg hij na even gewacht te hebben er weer een met de houwer dood. We waren nog maar net bij het kamp toe aan de overkant van de rivier

Een troep doodshoofd apen komen krijsend voorbij. Wat je allemaal niet meemaakt in een klein uurtje daar aan de rivier geweldig We gaan eten BB met R, bruine bonen met rijst het smaakt wel maar i k

heb de hele dag al een vol gevoel in mijn buik en wat kramp. De spikikatie wordt ook opgediend geheel in een saus. Het was wel het was wel lekker maar bij de eerste hap moest ik naar buiten rennen om over te geven. Ik was nu wel opgelucht en voelde me niet ziek. Van mevr. Robbeles heb ik toen pillen gekregen voor de stoelgang. Ik heb toen van 21.00 u. tot ,s nachts 4 uur naar de wc gelopen.er was geen genoeg water in het closet dus elke keer een emmer water tappen en spoelen. De hele nacht heb ik maar naar de bosgeluiden geluisterd. Ik heb ook brulapen gehoord dan is het net of er een onweer aankomt i n de verte. Dit was rond half vier. Ook hoor je veel krekels en een beestje dat het geluid van een opgevoerde brommer maakt. honderden hoor je er. Ik ben toen toch maar gaan proberen te slapen het was inmiddels 4.00 u. geworden.