5f44b755
U gebruikt een verouderde browser. Wij raden u aan een upgrade van uw browser uit te voeren naar de meest recente versie.
overzichtskaartoverzichtskaart

REISVERSLAG  FRANS-GUYANA

DOOR HANS MEULBLOK.

30 November - 24 December 1997.

Reisgenoten van mij zijn: André van Veelen,willy Raemakers en Ton Witberg.

Vertrek.

Op zaterdag 29 november 1997 zijn we om 22.00 u  in Asten bijeen gekomen en we vertrokken om 1 uur in de nacht.De reis naar Frans-Guyana was begonnen. We zijn weggebracht door Jan, een vroegere werkgever van Willy. Tegen de tijd dat we aankwamen op het vliegveld Orly in Frankrijk was het al 6 uur in de ochtend. Persoonlijk raad ik iedereen aan die naar Frans-Guyana wil om met een binnenlandse vlucht te vliegen. In verband met de  lage vliegkosten, deze waren f.1200, - voor een binnenlandse vlucht. Dat is veel goedkoper dan wanneer je vanaf Schiphol vertrekt voor f.1700,-

Het vliegtuig vertrok om 10.00 u het was een DC10-30,plaats voor  400 personen. De vliegduur was ongeveer 8,5 u zonder tussenlanding. Tijdens de vlucht kon je slapen of een film  kijken, natuurlijk kreeg je er ook iets te eten. Voor Willy, Ton, en André’ was het de eerste keer dat ze naar de tropen gingen. Voor mij de derde keer.De aankomst was in Cyanne om 16.30 u  plaatselijke tijd . Joep Moonen, Marijke en hun zoon Bernie haalden ons op vanaf het vliegveld. We reden naar hun huis, waar we gastvrij werden ontvangen met eten en drinken. De kamers werden ingedeeld door Joep en ieder kon even zijn gang gaan. Ton en ik sliepen in een kamer. We hadden een bed met klamboe en er zat geen venster in de muur, maar gewoon een opening ter grootte van een raamkozijn. Die vensters zijn daar toch overbodig gezien het klimaat. Vermoeid van de reis gingen we om 22.00 u naar bed, het was wel even wennen aan de vele kikker en krekelgeluiden, maar van de andere kant sliep je er heerlijk ontspannen op in.

O1-12-97, Naar de hoofdstad CAYENE

Huis van Joop moonenHuis van Joop moonen

De eerste dag vroeg uit de klamboe. Andre’ en Willy waren al vroeger opgestaan en riepen ons voor de mooie opgaande zon. 7.30 u Marijke luid de bel voor het ontbijt. Een paar uur later zijn we samen met Joep naar Cayenne gegaan. De hoofdstad heeft ongeveer 50.000 inwoners. In de stad hebben we wat rondgekeken, in feite is het gewoon een Franse stad.

Het straatbeeld is goed verzorgd, de straten zijn goed en netjes opgeruimd. Verder hebben we een kapmes, enkele kaarten, een hangmat en een klamboe gekocht. Ook zijn we naar het strand gegaan. Op het strand is door de zee een laag modder afgezet. André liep ook over de modder net als wij maar hij zakte er in  weg dat was lachen. Ook zwommen er vieroog vissen Anableps anableps in zee. Deze vissen kunnen gelijktijdig zowel onder als boven water kijken. Het zeewater is bruin, omdat het water afkomstig is uit de Amazone- rivier, en heeft zich nog niet vermengd met het heldere water van de zee. Daarna zijn we op een terras gaan zitten om even bij te komen van alles, daar hebben we uiteraard wat gedronken. ‘s Middags stelden we samen met Joep een tochtenschema op, en  hebben we alles afgerekend.Hij heeft vaste prijzen voor het verblijf en de tochten dat is gemakkelijk en je kunt altijd de plannen wijzigen of aanpassen. Het huis staat aan de rand van de savannen en het oerwoud. Voor onze komst hadden de savannen in brand gestaan. Het vuur was gelukkig voor het huis tot stilstand gekomen en het woud was gespaard gebleven.We liepen door zijn eigen oerwoud 5 ha. groot. Hij heeft daar afdelingen gemaakt met Orchideeën, Bromelia Soorten, Anthurium Soorten en wat hij nog meer aan plantensoorten verzamelt van het woud . Ook heeft hij buiten en in zijn woning een aantal terraria staan met slangen en schildpadden. ‘s avonds lopen we ook door Joep zijn oerwoud we maken gebruik van een koplamp. Dit is een lamp die aan je hoofd bevestigd zit en die zorgt ervoor dat waar je naar kijkt ook verlicht word. Als er tenminste batterijen in zitten. Het voordeel van de koplamp is ook dat je de handen vrij hebt om naar dieren te zoeken of te fotograferen. We zien een grote spin in zijn hol zitten wachtend tot er een prooi langs komt.

02-12-97, Eerste tocht naar KAW.

De eerste tocht was naar het KAW gebied (natuurgebied). We waren om 6.00 u opgestaan.Om 8.00 u vertrokken. We kregen de auto van Joep mee en hij vertelde hoe we moesten rijden. Alleen we begrepen zijn uitleg niet zo goed en daardoor reden we ook verkeerd, wat ons 1,5 u heeft gekost voor we weer op de goede weg zaten. Om 11.00 u kwamen we in het KAW-gebied  aan, vlak bij een klein kerkhofje. Wij hebben in de potten gekeken die op de graven staan. Niet oneerbiedig bedoeld, maar de kikkers maken gebruik van deze potten door er hun eieren in te leggen. De potten staan nog droog, ondanks dat de regentijd toch al is aangebroken. Het heeft vanaf juni hier niet meer geregend. Het begint nu meer te

regen dat is voor ons en het oerwoud fijn, de kikkers komen dan beter te voorschijn.

We lopen het pad op en na zo’n  50 meter komen we de eerste Dendrobates tinctorius. Frans-Guyana nominaat vorm- geel tegen. Een prachtige kikkersoort, daar waren we voor gekomen om deze te zien. De biotoop-beschrijving van dit diertje is:

Een open bos met veel lage beplanting en bladeren en  daarboven hoge boomkronen,70% luchtvochtigheid,27graden en  het waait behoorlijk . Er is weinig licht. We lopen een stukje door, en we horen de Epipedobates femoralis (kikker) kwaken,  later vinden we bij een kleine beek een Buffo typhonius  (pad) en Ameiva ameiva (renhagedis).Ik loop met André verder de berg op, de andere blijven achter.

We vinden een hagedis Plica umbra 30 cm lang, deze zat 5 meter hoog in de boom.

Tussen de plankwortels zien we meer aantallen van Dendrobates tinc zitten, zoals in begin van het pad. Verder vliegen er ook ara’s (papegaai achtigen)rond, we zien een  miljoenpoot op de boom kruipen. Het is erg heet en je blijft  zweten de hele dag, maar dat hindert ons niet. Wat we allemaal zien willen we voor geen goud missen en daarom genieten we ook. Er zijn ook veel Orchideeën en Flodendon riemus (plant) te zien. We lopen terug, bij de auto aangekomen rusten we wat uit en gaan we wat eten en drinken. André’ is erg moe, Willy, Ton en ikzelf hebben het alleen heet.

Daarom rijden we terug en we zien onderweg kleine apen, een opossum is dood gereden. s ‘Avonds riep Marijke dat er een Ariana raket was gelanceerd en over kwam. Je zag een lange vuurbal die na enige tijd over ging in een witte stip. De witte stip was de  tweede trap, dit alles duurde enkele minuten. Daarna kwam het geluid van de raket, poen, poen, poen. Het geluid van die raket komt dus een heel stuk later en je kunt nagaan wat ongeveer de snelheid is van een raket. Dat was allemaal erg indrukwekkend, want zoiets maak je niet elke dag in je leven mee.

03-12-97, DE MOUNT-MONTOURY.

6.30 u opgestaan, we hebben allemaal goed geslapen,  buiten regent het pijpenstelen, maar dat is iets wat hier gewoon is.Het is ook wel nodig deze regen, Joep is er blij mee, ik heb nog nooit iemand zo positief over regen horen praten.

Wij in HOLLAND kankeren als het veel regen . 7.30 uur ontbijt, dit bestond meestal uit stokbrood, jam, smeerkaas, worst, vis e.d.We namen stokbrood,  broodbeleg, drinken en fruit mee voor onderweg.. Zonder drinken kun je niet, dat ging mee in de vorm van gekoeld water, bier en limonade. We dronken 6 blikjes bier of limonade per dag, en 2 liter water per persoon, dat is ongeveer de hoeveelheid die je aan vocht nodig hebt. Vertrokken om 9.00 u en Joep brengt ons naar de berg. Het is 10.00 u als we daar aankomen en het regent nog maar af en toe. Atalopes flavescens, (kikker) geel- bruin ,vele dieren waren in ampex (paringsdaad) tientallen komen we er tegen. Het is een prachtig gebied met veel plankwortels maar bovendien ook moeilijk te belopen. Er liggen ook omgevallen bomen van 50 meter en  lang 2 meter dik tegen op ons pad. Wij hebben 2 koppels Dendrobates tinc. (kikkers)witte vorm, gevonden en Maboea maboea (hagedis) een Skinken soort. De gestreepte Tupinabis teguixin en een Gronotodes spec. soort (hagedissen) hebben we ook gevonden.

Bovendien Buffo wenkery (een padden soort)en rood hand Tamarins aapje, rupsen en bijen nesten. De grote woudreuzen zien er prachtig uit, en tussen de plankwortels zien we enkele kleine soorten vleermuizen hangen. De plankwortels hebben een zeer grote omvang ik stap de lengte en de breedte uit de basis van de boom 10 m x 10 m geweldig groot. Een andere grote boom is omgezaagd en er stroomt een klein beekje doorheen. Er zijn mooie uitzichtpunten over het oerwoud en je hoort ook veel vogelgeluiden. Verder staan er bordjes met afbeeldingen die laten zien wat er gebeurt als er een woudreus omvalt De open plaats die dan ontstaat word opgevuld door snelgroeiend pioniershout.

Er is nu veel licht, deze bomen zullen een aantal jaren doorgroeien.

Na 8 jaar groeien de woudreuzen hoger dan het pioniershout en sluit het oerwoud dak weer.

Ton en Willy slingeren regelmatig aan lianen en denken dat ze Tarzan zijn.

Het is ook een vogelgebied je ziet de vogels niet maar hoort ze wel.

We kunnen niet verdwalen er is maar een pad daar moet je niet teveel van afwijken anders verdwaal je.

We eten bij een uitzichtpunt onze boterhammen. Marijke heeft weer goed voor ons gezorgd.

Om 17.00 uur zijn we weer naar de plek gegaan waar we vanmorgen gestart zijn want Joep komt ons weer ophalen. Onderweg daarnaar toe zien we een bruine boomklever, een kleine vogel tegen de boom lopen.

Deze blijft goed in het zicht en vliegt niet weg.

‘s Avonds na het eten maken we een wandeling door het oeroud van Joep.

Telkens zie je dan toch weer andere dingen dan de dag ervoor.

De Hyla rubra en Hyla boans (kikkers) zijn goed hoorbaar want ze zitten in onze slaapkamer achter het schilderij dat aan de muur hangt. Onze slaapkamer is open, er zit geen vast raam in, en de dieren kunnen zo naar binnen. We hebben wel een klamboe die heb je ook wel nodig tegen de insecten. Het had de hele nacht geregend en dat gaf een herrie op het golfplaten dak maar daardoor sliep ik wel goed in en heb de rest van de nacht goed doorgeslapen. Ton had een slechte nacht gehad want ik snurkte  nogal waar hij niet goed tegen kan